Aivan Gatorade Centerin katonrajasta löytyvät kenties hallin jyrkimmät portaat. Niitä pitkin kiivetään viimeiset metrit, jotta päästään seitsemänteen kerrokseen. Kiivetessä ei kannata katsoa alas, mutta kun saavuttaa huipun ja astuu ylhäällä olevasta ovesta sisään, pääse osalliseksi upeasta näkymästä koko areenalle. Lasiseinäinen työskentelytila on täynnä näyttöjä ja tietokoneita, joiden parissa häärii nelihenkinen porukka.
Markus Hautala, Janne Apilisto, Iivari Granat ja Juho Erkkilä vastasivat vuoden 2024 festareiden screentuotannosta, eli siitä, mitä areenan näytöillä viikonlopun aikana tapahtuu. Työn plussapuolena ovat areenan huikeimmat näköalapaikat.
”Joitakin valoefektejä näkee täältä paremmin. Katselin, että hienoja spottivaloja osuu permannolle, ja ne eivät missään kuvissa näy”, Iivari kehuu.
”On hienoa nähdä, kuinka paljon permannolle kasaantuu väkeä”, Markus sanoo.
”Täältä näkee aika hyvin myös yleisen tunnelman”, Juho lisää.
”Mutta mulla on paras paikka tunnelman kannalta, kun olen tuolla permannon keskellä korokkeella”, sanoo Janne, joka muista tiimiläisistä poiketen työskentelee alhaalla. Hän hoitaa kaikki siellä tehtävät videokytkennät ja pyörittää lavan takana olevan ison näytön sisältöjä.
Screentiimissä jokaisella onkin oma tehtävänsä ja onnistuneen show’n luominen vaatii koko porukan työpanoksen. Juho vastaa kaikkien kuvapintojen ohjauksesta. Hänen pitää pysyä kärryillä siitä, mitä lavalla tapahtuu ja mitä näytöillä pitäisi milloinkin olla. Markus hoitaa pitkälti esiintyjien kanssa kommunikoinnin sekä videoiden toistamisen. Iivari on yleisesti apukätenä ja lisäksi hänen vastuullaan ovat erityisesti areenaa kiertävät kuvapinnat, eli kaukalon ympärillä ja katsomon kaarteissa olevat ledivaloringit, joissa näytetään esimerkiksi puhujien nimiä ja yleisiä grafiikoita. Tiivistä yhteistyötä tiimi tekee erityisesti päägraafikko Lauri Halmeen kanssa, joka suunnittelee festareiden ilmeen ja tekee pohjat, joihin screentiimi voi saamansa materiaalit sovittaa.
Tekijöiltä screenien tuottaminen vaatii osaamista tapahtumatuotannosta, aikataulun seuraamista ja keskittymiskykyä. Vaikka lavan tapahtumiin pitää keskittyä koko ajan, huomiota ei voi kiinnittää liikaa esitysten sisältöön.
”Kun seuraa ohjelmassa tiettyjä merkkejä, niin se, mitä välissä tapahtuu, menee ohi”, Iivari sanoo.
Vaikka käytössä ovat ammattimaisen tuotannon välineet ja ohjelmat, tiimiläiset ovat mukana ihan vain talkoolaisina ja osaaminenkin on hankittu pikkuhiljaa seurakunnan vapaaehtoistoiminnassa. Monen ura on alkanut jo nuorisotyössä PowerPoint-diojen pyörittämisestä, ja siitä on edetty pikkuhiljaa isompiin tapahtumiin.
”Tässä on huomannut sen, että erilaisia osaamisia tarvitaan seurakunnassa”, Juho sanoo. Mahdollisuus käyttää omaa osaamista seurakunnan hyväksi tekee vapaaehtoisuudesta mielekästä.
Screentiimillä on tärkeä rooli ison tapahtuman luomisessa. Siitä kumpuaa myös työn merkityksellisyys.
”Parasta festareissa on se, että nuorille kerrotaan Jeesuksesta näin isosti.”
Teksti: Emilia Vanha-Uotila
Kuva: Minna Penkkimäki

